Kancelaria Brokerska CONTENT INSURANCE
Anna Borowiak Broker Ubezpieczeniowy
75-324 Koszalin
ul. Projektantów 9/9

tel./fax: 094 347-11-31
tel. kom.: 605-098-060
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.contentbroker.pl

Gazeta Ubezpieczeniowa

  1. UNIQA Polska rozszerzyła swoją bezpośrednią ofertę produktów ochronnych o OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i pakiet OC+AC. A już wkrótce w tym kanale mają pojawić się proste NNW.

    Wcześniej ubezpieczyciel uruchomił formularze dla trzech ubezpieczeń – turystycznego,  mieszkań i domów. Od listopada dołączyły do nich ubezpieczenia komunikacyjne. – Kanał sprzedaży za pośrednictwem internetu, telefonu, a coraz częściej urządzeń mobilnych powoli staje się ważnym kanałem dotarcia do klientów. Do tej pory większość ubezpieczycieli traktowało je jako uzupełnienie, starając się realizować modne strategie multikanałowości. Od mniej więcej dwóch lat widać, że wiele towarzystw zbroi się w narzędzia umożliwiające szybki i intuicyjny zakup ubezpieczenia przez internet. Oczekują coraz szybszych wzrostów w tym obszarze, wynikających z bardzo szybko zmieniających się przyzwyczajeń klientów, preferujących wygodny zakup produktu lub usługi przez internet – mówi Bartosz Słupski,dyrektor Departamentu Sprzedaży – Kanały Alternatywne UNIQA.

    Cały proces został przygotowany w technologii RWD, co gwarantuje dostosowanie wyglądu do urządzenia, z którego korzysta klient.

    - W jednym miejscu klient może dokonać zakupu wszystkich potrzebnych mu ubezpieczeń w prosty i szybki sposób– mówi Bartosz Słupski. Aby poznać cenę ubezpieczenia, klienci podają jedynie dane ubezpieczanego pojazdu wraz z danymi jego właścicieli. Klienci mogą również wpisać tylko podstawowe dane pojazdu, żeby poznać wstępną cenę polisy. Wszystko to w 30 sekund. Poza tym mogą skorzystać ze specjalnych kodów promocyjnych czy możliwości dokończenia procesu sprzedaży w późniejszym terminie bez konieczności ponownego podawania danych, które wpisał wcześniej –dodaje.

    UNIQA zapowiada, że proces sprzedażowy będzie systematycznie rozwijany. Pojawią się też dodatkowe funkcjonalności. W najbliższym czasie dodana zostanie możliwość skanowania kodu AZTEC z dowodu rejestracyjnego na urządzeniach mobilnych. Dodatkowo, na stronie uniqa.pl zostanie zaimplementowany prosty wniosek graficzny, który przeprowadzi klienta przez proces podawania danych pojazdu, dzięki czemu zostanie mu przedstawiona wstępna oferta cenowa.

    Jesteśmy także otwarci na współpracę z agentami lub partnerami affinity, oferując im linki partnerskie, dzięki którym partnerzy mogą zaproponować swoim klientom zakup ubezpieczeń UNIQA online – mówi Bartosz Słupski. – Formularze do zakupu trzech ubezpieczeń to dopiero początek. W nadchodzących miesiącach planujemy uruchomienie kolejnych, do prostych produktów opartych o ubezpieczenie NNW –dodaje.

    Konkurenci też wykorzystują sieć

    UNIQA jest kolejnym ubezpieczycielem z polskiego rynku, który w tym roku zdecydował się na rozwój kanału sprzedaży bezpośredniej. Wcześniej taki ruch wykonały m.in. PZU czy Allianz, który w czerwcu uruchomił Allianz Online. Jest to platforma e-commerce, za pośrednictwem której zakład chce przyciągnąć klientów dokonujących zakupów w sieci i poszukujących w niej również produktów ochronnych. Kilka tygodni później wystartowała zaś Strefa NNW – specjalna platforma umożliwiająca zakup NNW dla dziecka, zarówno przez internet, jak i u agenta. Z początkiem sierpnia także Concordia Ubezpieczenia udostępniła internetowy kanał dystrybucji na swojej stronie internetowej. Na pierwszy ogień poszły ubezpieczenia turystyczne, ale władze zakładu zapowiedziały poszerzenie tej formy dystrybucji o kolejne produkty. Natomiast we wrześniu wystartowało bezpieczni.pl –wspólne przedsięwzięcie Generali i Bezpieczny.pl. Jest to platforma sprzedażowa produktów z oferty ubezpieczyciela dystrybuowanych przez jego partnera w projekcie.
    Artur Makowiecki
    news@gu.com.pl

  2. 15 listopada prezes PZU SA Paweł Surówkazadeklarował, że zakład nie planuje zmian w swojej strategii do 2020 roku, pomimo osiągnięcia już docelowego wskaźnika ROE powyżej 22%.

    - Pod względem ROE jesteśmy w europejskim Top3. Fakt, że przekroczyliśmy barierę 22% ROE narastająco w tym roku, nie oznacza, że tak będzie co kwartał. Nie mieliśmy żadnej znaczącej szkody w tym kwartale. Wychodzimy z założenia, że aby strukturalnie i w sposób powtarzalny przebić ROE powyżej 22%, trzeba dużej pracy. Obrona wskaźnika ROE powyżej 22% jest naprawdę mistrzostwem świata i będziemy bardzo zadowoleni, jeśli będziemy mogli dowieźć ten wynik do 2020 roku i w kolejnych latach – powiedział prezes podczas konferencji prasowej.

    Wskaźnik zwrotu z kapitałów wyniósł 22,9% po trzech kwartałach br., wobec 21,1% rok wcześniej. W samym III kw. ROE wyniosło 29,3%.

    „Aktualizacja i operacjonalizacja Strategii Grupy PZU na lata 2017-2020” zakłada m.in. zwiększenie wskaźnika zwrotu na kapitale własnym (ROE) grupy do ponad 22% w 2020 r. Wskaźnik wypłacalności Solvency II w 2020 r. ma wynieść ponad 200%. Strategia zakłada także zwiększenie udziałów Grupy PZU w ubezpieczeniach majątkowych odpowiednio do 38%, a w ubezpieczeniach na życie – osiągnięcie 11% udziałów.

    - Biorąc pod uwagę zmienność i jeszcze trudniejsze środowisko, w które wejdziemy w przyszłym roku, uważamy, że nie powinniśmy podnosić poprzeczki jeszcze wyżej, bo będą zdarzały się słabsze kwartały w horyzoncie obecnej strategii. Odchodzimy od ryzyka, na które nie mamy apetytu i których występowanie może spowodować, że nie dowieźlibyśmy rentowności, do których się zobowiązaliśmy– podkreślił wiceprezes PZU SA ds. finansowych Tomasz Kulik.Dodał, że PZU byłby zainteresowany zakupem akcji Pekao SA, które są obecnie w rękach Polskiego Funduszu Rozwoju, ale niewykluczone, że wiązałoby się to z emisją instrumentów dłużnych. PZU ma obecnie 20% głosów na WZ Pekao SA, a PFR ma 12,8% – podał stooq.pl za PAP*. Prezes PFR Paweł Borys poinformował jednak, że Fundusz nie jest zainteresowany zbyciem akcji banku.

    Paweł Surówka poinformował, że na rynku majątkowym PZU obserwuje testowanie poziomu cen przez konkurentów.

    - Rynek szuka możliwości i sprawdza, czy niższe ceny są możliwe po podwyżkach, jakie mieliśmy w poprzednich kwartałach. Nie nazwałbym tego wojną cenową, ale presja ta jest mocno widoczna – powiedział prezes. Dodał, że udział w rynku majątkowym PZU jest wyższy niż w poprzednim kwartale, co pokazuje, że spółka nie tylko broni pozycji rynkowej, którą zdobyła w ub. roku, ale też – co ważne – nie jest to opłacone niższą rentownością.

    - To wynika z naszej polityki pricingowej i dobrej pozycji kosztowej, która pozwala uzyskać wyższą rentowność przy niższych cenach– zaznaczył prezes. Wskazał, że w ubezpieczeniach komunikacyjnych, w których spółka posiada 33,2% rynku, PZU przede wszystkim stara się konkurować selekcją ryzyka, dopasowaniem ceny do ryzyka.

    - To będzie wzmocnione przez PZU Go. Wskaźnik mieszany jest na bardzo zdrowym poziomie 92% i przy tym udziale rynkowym to jest bardzo dobry wskaźnik. Będziemy go w kolejnych kwartałach bronić –zapowiedział Paweł Surówka.

    Jak wskazał prezes PZU Życie Roman Pałac, w ubezpieczeniach na życie – podobnie jak miało to miejsce w poprzednich okresach – rynek był płaski w zakresie składki przypisanej brutto.

    - My na tym rynku radzimy sobie dobrze i rośniemy. Nastawiamy się na zdrową selekcję ryzyk, utrzymujemy trend. Składka umiarkowanie rosła, ale bardzo mocno poprawiliśmy rentowność. Mieliśmy niższą szkodowość, rozwijamy dynamicznie część ubezpieczeń zdrowotnych, która pozytywnie do wyników kontrybuuje– powiedział.

    Dodał, że w ubezpieczeniach indywidualnych szczególnie cieszy wzrost biznesu opartego na składce regularnej, zwłaszcza w produktach ochronnych.

    Roman Pałac poinformował, że działalność PZU Zdrowie rozwija się dynamicznie – obecnie spółka współpracuje z 2093 placówkami, posiada 63 placówki własne, współpracuje z 49 szpitalami i 1,3 tys. lekarzy 140 specjalizacji oraz 7668 aptekami.

    Przychody PZU Zdrowie wyniosły 404 mln zł, wobec 335 mln zł rok wcześniej.

    - Mamy ponad 2 mln klientów, to przyrost o ponad 30% r/r. Liczymy, że utrzymamy ten wzrost i osiągniemy założone cele. Myślimy, że przychody i marża będą osiągnięte w tym czasie, który sobie wyznaczyliśmy – powiedział Roman Pałac.

    Zysk netto PZU przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 1 007 mln zł w III kw., co oznacza wzrost o 47% w skali roku (o 59% r/r bez banków).

    - Przebiliśmy poziom 1 mld zł w III kw. i jest to najlepszy wynik kwartalny od 5 lat. W tym kwartale nie wydarzyło się nic nadzwyczajnego. To zdrowy wynik, z wysoką rentownością– skomentował prezes.

    ***

    *https://stooq.pl/...
    AM, news@gu.com.pl
    (źródło: Informacja dnia ISBNews, stooq.pl, PAP Biznes)

  3. W czwartek 15 listopada 2018 r. odbyło się uroczyste otwarcie 70. Placówki Partnerskiej Generali i Proama. W wydarzeniu wziął udział Andrea Simoncelli, prezes Grupy Generali w Polsce, oraz członkowie zarządu: Adam Malinowski (spółka majątkowa) i Rajmund Rusiecki (spółka życiowa).

    Placówka należy do Macieja i Magdaleny Bojanowskich, właścicieli multiagencji Meritum Ubezpieczenia. – Kanał agencyjny jest dla Generali niezwykle istotny – podkreślił prezes Simoncelli. – Wierzymy, że kluczem do sukcesu jest partnerska współpraca. Agenci są jak koła w pojeździe, stanowią niezbędny element, bez którego niemożliwe jest poruszanie się – dodał.


    To nie ostatnie otwarcie nowej Placówki Partnerskiej w tym roku. – Sieć rozwija się dynamicznie, jednak zdecydowanie stawiamy na jakość, a nie ilość – wyjaśnił Adam Malinowski.Nasze analizy wykazują, że placówki partnerskie sprzedają istotnie więcej niż inne agencje, przynosząc zarazem mniej szkodowy portfel –zaznaczył.

    Do końca 2019 r. na mapie Polski ma się znaleźć około 150 takich placówek. – Placówki Partnerskie to coś znacznie więcej niż estetyczny wystrój wnętrz, to przede wszystkim ciekawy projekt biznesowy i istotne wsparcie szkoleniowe, marketingowe i sprzedażowe dla naszych najlepszych agentów.

    Szczegółową relację z otwarcia opublikujemy w „Gazecie Ubezpieczeniowej” z 3 grudnia 2018 r.

    Transmisja dostępna na Facebooku pod adresem:  https://bit.ly/2DJtxu0.
    AW

  4. Open Life wystosowało ostrzeżenie przed pojawiającymi się coraz częściej działaniami osób trzecich polegającymi na nakłanianiu klientów firmy do wcześniejszej rezygnacji z umowy ubezpieczenia. Osoby kontaktujące się z posiadaczami polis zakładu mają namawiać do zawarcia nowej i „korzystniejszej” umowy, często podając się za pracowników Open Life lub twierdząc, że działają w „porozumieniu” lub „we współpracy” z towarzystwem.

    Open Life zwraca uwagę, że propozycja może być „korzystniejsza” jedynie wstępnie. Dlatego też prosi klientów o ostrożność, w szczególności w zakresie podawania niezweryfikowanym podmiotom swoich danych osobowych i danych o posiadanych umowach ubezpieczenia.

    Firma odnotowała już przypadki, w których klienci podawali osobom nieuprawnionym dobrowolnie informacje wrażliwe, których z zasady nie przekazuje się osobom trzecim (np. pełne dane osobowe, hasła, loginy, informacje o posiadanych produktach). W takich sytuacjach dane mogą zostać wykorzystane w celu realizacji nieuprawnionych czynności, w tym także na szkodę klientów.

    Open Life podkreśliło, że nie udostępnia danych osobowych klientów podmiotom zewnętrznym w celu nakłaniania do rezygnacji z posiadanych ubezpieczeń lub realizacji innych czynności zmierzających do wprowadzenia zmian lub pozyskania środków z ubezpieczenia.
    (AM, źródło: Open Life)

  5. Wyłoniono 30 finalistów konkursu COLORS by Artystyczna Podróż. Trzecia edycja okazała się rekordowa, zgłoszono ponad 5600 fotografii. Najlepsze zdjęcia będzie można obejrzeć podczas wystawy w Domu Handlowym Mysia 3 w Warszawie 24 i 25 listopada.

    Tematem przewodnim tegorocznej edycji były kolory, a podstawowym wymogiem zrobienie zdjęcia za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu i opublikowanie go na Instagramie z hashtagiem #apcolors2018. Laureat, którego nazwisko zostanie zaprezentowane w trakcie zamkniętego wernisażu 23 listopada, uda się w artystyczną podróż do Cinque Terre we Włoszech.

    Obrady były długie i czasochłonne. Tym razem musiałyśmy wybrać spośród ponad 5600 prac. To absolutny rekord wszystkich edycji, co niezwykle nas cieszy, bo docieramy do coraz większej liczby ludzi, którzy okazują się nietuzinkowymi twórcami. Tym razem postawiłyśmy na kolor – coś z jednej strony uniwersalnego, z drugiej jednak bardzo trudnego. Bo kolor znajduje się na każdej fotografii, trudno jednak do niego podejść niesztampowo. To udało się wielu, stąd nasze poważne dylematy na etapie wyboru finalistów. Mamy jednak nadzieję, że publiczności prace spodobają się równie mocno, jak nam – mówi Marta Śliwicka,pomysłodawczyni i współprowadząca profil Artystyczna Podróż na Instagramie.

    Mecenasem konkursu jest Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia.
    (AM, źródło: Ergo Hestia)

  6. 8 i 9 listopada w Łodzi odbyło się spotkanie z partnerami i współorganizatorami XXII Kongresu Brokerów.

    W trakcie spotkania przedyskutowano propozycje dotyczące formuły kolejnego spotkania branży brokerskiej, a także wybrano miejsce i termin imprezy. XXII Kongres Brokerów odbędzie się w Mikołajkach w dniach 29-31 maja.
    (AM, źródło: SPBUIR)

  7. Doradczy Komitet Naukowy przy Rzeczniku Finansowym rozpoczyna prace nad raportem poświęconym nieprawidłowościom występującym na polskim rynku finansowym, które negatywnie wpływają na prawa i interesy konsumentów oraz na reputację tego rynku.

    Celem prac jest dokonanie analizy i systematyki zjawisk, przegląd form i mechanizmów zidentyfikowanych nieprawidłowości, dokonanie oceny pojawiających się negatywnych efektów dla funkcjonowania całego rynku finansowego i jego indywidualnych fragmentów, w tym zagrożeń dla interesów konsumentów, prezentacja studiów wybranych przypadków nieprawidłowości, które miały miejsce w ostatnich latach na polskim rynku oraz sformułowanie propozycji  przeciwdziałających występowaniu nieprawidłowości i zmniejszających ich negatywne skutki.

    Efektem końcowym prac będzie przygotowanie raportu oraz publikacji na powyższy temat.
    (AM, źródło: RzF)

  8. W rozmowie z money.pl prezydent Andrzej Duda zadeklarował, że jest gotów podpisać ustawę o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) i prawdopodobnie zrobi to zaraz po przyjeździe do Warszawy (obecnie prezydent gości na Kongresie 590 w Rzeszowie).

    Andrzej Duda przypomniał, że konstytucyjny termin 21 dni na decyzję ws. ustawy upływa 19 listopada. Prezydent dodał, że 15 listopada spotkał się z przedstawicielami dużych polskich firm i pytał o PPK. Zdradził, że „w zasadzie wszyscy” oceniali Plany jako rozwiązanie korzystne.

    money.pl z 15 listopada, Patryk Skrzat „Andrzej Duda: podpiszę ustawy o PPK i daninie solidarnościowej”:
    https://www.money.pl/...
    (AM, źródło: money.pl)

  9. Przypis składki Grupy PZU za pierwszy kwartał i pierwszą połowę roku uplasował się na historycznym poziomie. Identyczna sytuacja miała miejsce w przypadku rezultatu sprzedażowego za 9 miesięcy.

    - Przypis składki osiągnął rekordowe 17,3 mld zł, a zysk netto Grupy 3,9 mld zł. Jednocześnie w samym trzecim kwartale zysk netto dla jednostki dominującej przekroczył 1 mld zł. Jest to najlepszy rezultat w ciągu ostatnich 5 lat. Tegoroczne wyniki wyróżniają się przy tym wysoką jakością, co widoczne jest na poziomie wskaźników rentowności, przy ograniczonym wpływie wyniku inwestycyjnego –powiedział Paweł Surówka,prezes PZU SA.

    - Od początku roku znacząco zwiększyliśmy liczbę interakcji z klientami, przede wszystkim w obszarze sprzedaży zdalnej. Zwiększyliśmy stopień automatyzacji procesów obsługowych w zakresie likwidacji szkód oraz uruchomiliśmy nowoczesną, intuicyjną i przyjazną dla użytkowników nową stronę internetową pzu.pl– dodał. Prezes przypomniał również, że w październiku zaczęła działać platforma internetowa inPZU.pl.

    Sprzedaż

    Przez 9 miesięcy 2018 r. Grupa PZU zebrała 17 258 mln zł składki brutto, o 1,9% więcej niż w analogicznym okresie 2017 r. (16 933 mln zł). Wzrost nastąpił głównie w obrębie ubezpieczeń komunikacyjnych w segmencie klienta masowego i korporacyjnego (+148 mln zł r/r), ubezpieczeń od ognia i innych szkód majątkowych w segmencie klienta korporacyjnego (+118 mln zł r/r) oraz rozwoju sprzedaży w spółkach zagranicznych (+164 mln zł r/r). Wzrosty zostały częściowo skompensowane niższą składką w segmencie ubezpieczeń indywidualnych na życie (-189 mln zł), głównie w związku z niższymi wpłatami na rachunki w produktach unit-linked w kanale bancassurance.

    Po uwzględnieniu udziału reasekuratorów i zmiany stanu rezerw składki składka zarobiona netto wyniosła 16 721 mln zł i była o 5,5% wyższa niż rok wcześniej (15 849 mln zł).

    W samym III kwartale przypis brutto wzrósł z 5327 mln zł na koniec września ub.r. do 5377 mln zł (+0,9% r/r), natomiast składka zarobiona netto wzrosła z 5502 mln zł do 5667 mln zł (+3% r/r).


    Ubezpieczenia majątkowe i osobowe

    Sektor korporacyjny

    Dziewięciomiesięczny przypis w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych uplasował się na poziomie 2054 mln zł (1894 mln zł rok wcześniej, +8,4% r/r). Zakładowi udało się osiągnąć wyższą składkę z ubezpieczeń od ognia i innych szkód majątkowych oraz OC pozostałe w wyniku zawarcia kilku umów (w tym długoterminowych) o wysokiej wartości jednostkowej oraz rozwoju portfela ubezpieczeń podmiotów medycznych w TUW PZUW. Udziałem biznesu majątkowego był również wzrost sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych (+3,6% r/r) oferowanych firmom leasingowym oraz ubezpieczeń flot dzięki wyższej średniej składce przy jednoczesnym spadku liczby ubezpieczeń. Innym impulsem wzrostowym był rozwój portfela ubezpieczeń wskutek rozszerzenia współpracy PZUW z partnerami strategicznymi, kompensowany przez niższy poziom składki z kredytów i gwarancji ubezpieczeniowych.

    Po 3 kwartałach segment ubezpieczeń korporacyjnych osiągnął 325 mln zł zysku na ubezpieczeniach (+87,9% r/r). Firma tłumaczy, że był to w głównej mierze efekt poprawy rentowności w portfelu wskutek spadku szkód „żywiołowych” i pozostałych szkód rzeczowych (znacznie mniej roszczeń o wysokiej wartości jednostkowej i szkód pogodowych) oraz AC.

    Sektor masowy

    Z kolei w segmencie ubezpieczeń masowych przypis składki brutto wyniósł 7702 mln zł (7508 mln zł przed rokiem, +2,6% r/r) Według PZU poprawa była w głównej mierze zasługą wzrostu przypisu składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych (+2% r/r) oraz 2,1% wzrostu sprzedaży w ubezpieczeniach od ognia i innych szkód majątkowych, głównie w polisach mieszkaniowych oraz dla MSP. Zakład zastrzegł, że efekt ten był częściowo niwelowany przez niższą sprzedaż ubezpieczeń upraw i gospodarstw rolnych, będącej konsekwencją wysokiej konkurencyjności rynku. Innym impulsem był wyższy przypis składki w grupie ubezpieczeń OC pozostałych (+5,2% r/r) oraz NNW i pozostałych (+6,9% r/r), głównie ubezpieczeń choroby oraz świadczenia pomocy.

    Zysk w segmencie ubezpieczeń wzrósł o 358 mln zł (+37,6%), o czym zadecydował głównie wzrost rentowności w ubezpieczeniach niekomunikacyjnych (niższy poziom szkód pogodowych) oraz AC, w nieznacznym stopniu niwelowane spadkiem wyniku w grupie ubezpieczeń OC ppm., będącego wynikiem doszacowania rezerwy na poczet roszczeń o zadośćuczynienie.

    - W trzecim kwartale wskaźnik COR dla ubezpieczeń majątkowych wyniósł 84,3%. W perspektywie długoterminowej głównym czynnikiem wpływającym na dobre wyniki była adekwatna polityka taryfowa realizowana w warunkach konsekwentnej dyscypliny kosztowej. Dodatkowo, w trzecim kwartale br. istotne znaczenie miała niższa szkodowość i brak zdarzeń o charakterze jednorazowym w ubezpieczeniach majątkowych. W analogicznych okresach roku 2016 i 2017 miały miejsce wydarzenia związane z niekorzystnymi warunkami pogodowymi– skomentował Tomasz Kulik,CFO Grupy PZU.

    Ubezpieczenia na życie

    Umowy grupowe i indywidualnie kontynuowane

    Przypis brutto z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych na koniec września 2018 r. wyniósł 5163 mln zł. Był to rezultat o 0,3% większy od osiągniętego rok wcześniej (5145 mln zł). Według PZU wzrost ten udało się osiągnąć dzięki pozyskaniu kolejnych kontraktów w zdrowotnych „grupówkach” lub umowach kontynuowanych (nowi klienci w ubezpieczeniach ambulatoryjnych oraz sprzedaż wariantów produktu lekowego). Na koniec III kw. PZU Życie posiadał w portfelu ponad 1,7 mln aktywnych umów tego rodzaju. Wprowadzono również do oferty nową umowę dodatkową do ubezpieczeń kontynuowanych „PZU Uraz Ortopedyczny”, która spotkała się z bardzo dobrym odbiorem wśród klientów – 3 na 4 przystępujących do indywidualnej kontynuacji wybrało również tę opcję. Innym czynnikiem wzrostu była aktywna „dosprzedaż” innych polis dodatkowych w produktach indywidualnie kontynuowanych oraz podwyższanie sumy ubezpieczenia w czasie trwania umów. Jednocześnie przychody z produktów grupowych ochronnych pozostawały pod presją zwiększonych odejść z zakładów pracy osób w obniżonym ustawowo wieku emerytalnym.

    Zysk z działalności operacyjnej w tym segmencie wzrósł z 1131 mln zł na koniec września ub.r. do 1155 mln zł rok później (+2,1% r/r). Zysk z działalności operacyjnej z wyłączeniem efektu konwersji umów długoterminowych na kontrakty odnawialne w ubezpieczeniach grupowych typ P poprawił się r/r o 41 mln zł (+3,7% r/r), głównie na skutek stale rosnącego portfela oraz niższego niż przed rokiem wzrostu rezerw matematycznych w produktach kontynuowanych jako efekt dotychczasowych zmian zasad indeksacji oraz udziału „starych” i „nowych” kontynuacji zarówno wśród osób dochodzących, jak i pozostających w portfelu ubezpieczonych, a dodatkowo także niższego w bieżącym roku poziomu świadczeń w portfelu grupowych produktów ochronnych.

    Umowy indywidualne

    W tym segmencie przypis brutto wyniósł 1007 mln zł (1196 mln zł przed rokiem, -15,8% r/r). Był to rezultat niższych wpłat na rachunki UFK w polisach unit-linked oferowanych w bancassurance. Jednocześnie działały takie pozytywne czynniki, jak stale rosnący poziom składki z produktów ochronnych, zarówno o charakterze kapitałowym, jak i terminowym, oferowanych w kanałach własnych (poziom ich sprzedaży przekracza poziom storn istniejącego portfela) wzrost portfela ubezpieczonych w produktach ochronnych w bancassurance.

    Wynik operacyjny segmentu wzrósł o 1/1% r/r, do 160 mln zł (z 144 mln zł). Był to przede wszystkim efekt rosnącego wynagrodzenia z tytułu opłaty za zarządzanie oraz niższych kosztów akwizycji w unit-linkach. Na poprawę marży wyniku wpłynął ponadto wzrost udziału w przychodach segmentu produktów ochronnych o znacznie wyższej generowanej marży.

    - W najważniejszym dla nas segmencie ubezpieczeń na życie obserwujemy wzrost udziałów rynkowych oraz wysoką rentowność prowadzonej działalności. Udział PZU Życie w rynku ubezpieczeń na życie ze składką okresową na koniec pierwszego półrocza br. osiągnął rekordowy poziom 46% – skomentował Roman Pałac,prezes PZU Życie. – W III kwartale obserwowaliśmy dalszą poprawę marży w ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych. Po trudnym I kwartale, w którym ta marża wyniosła 16,6%, w kwartale II i III powróciliśmy do poziomów znacznie przekraczających 20 proc., tj. odpowiednio 23,7% i 26,1%. Do wzrostów przyczyniły się zarówno zmiany w konstrukcji produktów, jak i niższy poziom szkodowości. Sukcesywnie wprowadzamy nowe, atrakcyjne dodatki do ubezpieczeń grupowych i kontynuowanych, co pozwala docierać do nowych klientów na większą skalę. Dużą popularnością cieszą się również produkty zdrowotne Grupy PZU. Na koniec września mieliśmy już ponad 2,2 mln aktywnych umów zdrowotnych. Jest to wzrost o 45% w porównaniu do III kwartału 2017 r. –zaznaczył.


    Banki

    Po 3 kwartałach 2018 r. w segmencie działalności bankowej zanotowano zysk z działalności operacyjnej (bez uwzględnienia amortyzacji wartości niematerialnych nabytych w transakcjach przejęcia banków) na poziomie 2814 mln zł (+1414 mln zł r/r) PZU podkreślił, że z uwagi na rozpoczęcie konsolidacji Pekao wszystkie pozycje w rachunku zysków i strat, jak i pozycji sprawozdania z sytuacji finansowej w roku 2018 są znacząco wyższe niż 12 miesięcy wcześniej. W tym roku bank kontrybuował do zysku z działalności operacyjnej (bez uwzględnienia amortyzacji wartości niematerialnych nabytych w transakcji przejęcia Pekao) w segmencie „Działalność bankowa” na poziomie 2071 mln zł, a Alior Bank – na poziomie 743 mln zł.

    Odszkodowania i świadczenia

    Przez 9 miesięcy tego roku Grupa PZU wypłaciła (z uwzględnieniem zmiany stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych) 10 984 mln zł odszkodowań i świadczeń netto – o 2,4% mniej niż przed rokiem (11 252 mln zł). Zakład wyjaśnił, że obniżka tego wskaźnika była przede wszystkim efektem spadku w ubezpieczeniach na życie, wynikającego z ujemnego wyniku z działalności inwestycyjnej w większości portfeli unit-linked oraz niższych wpłat na rachunki w indywidualnych unit-linkach w bancassurance, a także spadku w ubezpieczeniach od ognia i innych szkód majątkowych, wynikającego z niższego poziomu szkód pogodowych.

    Wzrost odszkodowań i świadczeń netto odnotowano z kolei w korporacyjnych i masowych ubezpieczeniach komunikacyjnych w związku z doszacowaniem rezerwy (w I kwartale 2018) na poczet roszczeń o zadośćuczynienie za ból spowodowany stanem wegetatywnym osoby bliskiej poszkodowanej w wypadku. W III kwartale odszkodowania i świadczenia netto spadły z 4038 mln zł do 3639 mln zł, tj. (-9,9% r/r).

    Koszty akwizycji

    Koszty akwizycji wzrosły o 7,4% r/r, do 2300 mln zł (z 2142 mln zł). Wzrost ten był w szczególności rezultatem wyższych bezpośrednich kosztów akwizycji w segmencie klienta masowego i korporacyjnego, będących konsekwencją rosnącego portfela oraz zmiany miksu produktów i kanałów sprzedaży. W samym III kwartale koszty akwizycji wzrosły z 730 mln zł do 781 mln zł (+7% r/r).

    Koszty administracyjne

    Koszty administracyjne PZU w działalności ubezpieczeniowej w Polsce ukształtowały się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (+25 mln r/r). To głównie wynik wyższych kosztów osobowych będących efektem presji płacowej przy stale utrzymywanej dyscyplinie kosztowej w pozaosobowych obszarach działalności, zarówno bieżącej, jak i projektowej. W samym III kwartale koszty administracyjne ukształtowały się na poziomie 1593 mln zł (1592 mln zł rok wcześniej). Koszty administracyjne z uwzględnieniem banków sięgnęły 4935 mln zł, wobec 3628 mln zł przed rokiem. Wzrost wynikał w głównej mierze z rozpoczęcia konsolidacji Pekao (koszty administracyjne segmentu działalności bankowej wzrosły o 1295 mln zł).

    Działalność inwestycyjna

    Wynik netto na działalności inwestycyjnej z uwzględnieniem kosztów odsetkowych wzrósł o 30,8%, do 6486 mln zł (4958 mln zł). Wyższy wynik to w znacznej mierze efekt rozpoczęcia konsolidacji Pekao. Kwartalny wynik z zastrzeżeniem jak wyżej spadł z 2351 mln zł przed rokiem do 2222 mln zł (-5,5% r/r). Wyłączając wpływ działalności bankowej, wynik netto na działalności inwestycyjnej z uwzględnieniem kosztów odsetkowych w III kwartale spadł z 528 mln zł do 372 mln zł (-29,5% r/r).

    Zysk

    Skonsolidowany zysk netto Grupy PZU wzrósł z 2899 mln zł do 3902 mln zł, czyli o 34,6% r/r. Kwartalny zysk netto wyniósł 1544 mln zł (1194 mln zł, +29,3% r/r).

    Kapitał własny

    Na dzień 30 września 2018 r. skonsolidowane kapitały własne spadły z 36 344 mln zł do 36 012 mln zł (-0,9% r/r). Suma kapitałów i zobowiązań wzrosła do 320 117 mln zł (+0,8%) w porównaniu do wyniku z końca 2017 r. Wzrost dotyczył głównie salda innych zobowiązań (+1775 mln zł) i zobowiązań finansowych (+1741 mln zł).

    ROE

    Zwrot z kapitałów własnych (wskaźnik ROE) przypadający właścicielom jednostki dominującej wzrósł z 21,1% do 22,9%. – Taki zwrot z kapitału przewyższa ROE osiągane przez naszych lokalnych i zagranicznych konkurentów– zaznaczył Tomasz Kulik.W samym III kwartale zwrot z kapitałów własnych przypadający właścicielom jednostki dominującej wzrósł z 20,2% do 29,3%.

    Wypłacalność według Solvency II

    Według stanu na koniec II kwartału wskaźnik wypłacalności (liczony wg formuły standardowej Solvency II) wyniósł 227% i pozostał powyżej średniego wskaźnika wypłacalności dla grup ubezpieczeniowych w Europie.

    - Bardzo dobre wyniki oraz konsekwentną realizację strategii Grupy PZU doceniła międzynarodowa agencja ratingowa S&P Global Ratings, potwierdzając rating Grupy PZU na poziomie „A-” z perspektywą stabilną. Analitycy agencji zwrócili uwagę na bardzo silną pozycję PZU jako lidera rynku ubezpieczeń, o wyższej rentowności niż polscy i międzynarodowi konkurenci, oraz ocenili adekwatność kapitałową PZU na najwyższym możliwym poziomie „AAA”– podsumował Tomasz Kulik.
    Artur Makowiecki
    news@gu.com.pl

  10. 13 listopada Trybunał Konstytucyjny orzekł, że nowelizacja ustawy dotycząca zniesienia górnego limitu składek na ZUS jest niezgodna z Konstytucją. Konfederacja Lewiatan jest zadowolona, że TK uchronił rząd i parlament przed złym prawem, ale żałuje, iż nie odniósł się on do braku dialogu społecznego i pomijaniu roli partnerów społecznych w procesie stanowienia prawa.

    - Przyjmujemy z zadowoleniem orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. My też uważamy, że organy władzy publicznej, przy uchwalaniu tej ustawy, nie działały na podstawie i w granicach prawa. To nie buduje zaufania do państwa. Teraz powinny się rozpocząć rozmowy z partnerami społecznymi – mówi Robert Lisicki,dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan.

    Zdaniem organizacji sposób prac nad ustawą naruszył zasadę zaufania obywateli do państwa i stanowionego prawa. Szybkie tempo prac ustawodawczych, a także brak możliwości realnego przedstawienia stanowiska w toku konsultacji publicznych, wywołały sytuację, w której zarówno pracownicy, jak i pracodawcy nie byli pewni swojej sytuacji prawnej. Lewiatan przypomniał, że zasady konsultacji społecznych i dialogu społecznego wpisane zostały do ustawy o RDS właśnie po to, aby tworzyć stabilne i lepsze prawo. Konfederacja zwróciła też uwagę, iż wcześniej ostrzegała, że ustawa o zniesieniu górnego limitu składek na ZUS będzie miała negatywne skutki społeczno-gospodarcze. W przyszłości pogłębi deficyt Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, naruszy stabilność systemu ubezpieczeń społecznych, zwiększy drastycznie obciążenia pracodawców oraz zmniejszy atrakcyjność umów o pracę w stosunku do innych form zatrudnienia.
    (AM, źródło: Lewiatan)